Coronabesmettingen nemen weer toe. Wat kunt u doen om weerbaarder te worden?

We gaan de donkere dagen weer in en in mijn praktijk bemerk ik dat dit vaker leid tot minder bewegen, maar laat dit nu net een averechts effect hebben op de weerbaarheid tegen Corona, griep en verkoudheid. Dit licht ik nader toe.

Fitheid

Als u fit bent, heeft u een betere weerstand tegen virussen! We zitten nu met z’n allen thuis, waardoor de kans op lichamelijke inactiviteit groter wordt. Dat geldt zeker ook voor sommige ouderen die door een bepaalde aandoening (artrose) al wat minder actief kunnen zijn. We moeten de huidige situatie aangrijpen als aanleiding om echt in beweging te komen, letterlijk. Bewegen versterkt namelijk ons afweersysteem. Maar hoe werkt dat dan? En wordt ons afweersysteem dan al op heel korte termijn sterker? Dit licht ik nader toe.

Afweersysteem zwakt af na je 50ste

Het afweersysteem beschermt tegen het binnenkomen van micro-organismen. Het zorgt daarmee voor het voorkomen van ziektes. Na het 50ste levensjaar neemt de werking van het afweersysteem geleidelijk af, waardoor de gevoeligheid voor onder anderen infectieziekten en auto-immuunziekten geleidelijk toeneemt.

Bewegen versterkt het afweersysteem

Hoe gaaf is dat! En ook heel bemoedigend! Dat lichamelijke activiteit veroudering van het afweersysteem kan tegengaan. Ouderen die lichamelijk actief zijn, laten een verminderd risico op infecties zien. Juist bij mensen die kwetsbaar zijn, blijkt dat lichamelijke activiteit leidt tot een versterking van die onderdelen van het afweersysteem, die normaal afnemen bij het ouder worden. ‘Lichamelijk actief’ kan overigens ook bewegen op een stoel zijn, voor mensen die niet meer kunnen lopen. Of de armen intensief bewegen, met een zak rijst in de handen. Het moet een beetje moeite kosten, dat wel. Positieve effecten met bewegen bereik je al door 5 dagen per week 30 minuten per dag ‘ matig tot intensief’ te bewegen. Het gaat uiteindelijk om een toename van de activiteit van het hart waardoor een sterkere bloedsomloop ontstaat.

Bewegen zorgt voor een sterkere bloedsomloop

Bij al deze bovengenoemde processen, speelt de bloedsomloop een belangrijk rol. Door te bewegen ontstaat een toename in de activiteit van het hart, verwijding van bloedvaten en snellere bloedstroom. Deze sterkere bloedstroom zorgt er voor dat belangrijke cellen van het afweer systeem goed door het lichaam verspreid worden. Onze afweer wordt sterker!

Op welke termijn mag je een effect van bewegen verwachten?

Het liefst meteen beginnen. Elke dag is meegenomen. Maar heeft u klachten die het bewegen belemmeren, dan kunnen wij u  misschien helpen. Dit zodat u weer weerbaarder kunt worden tegen Corona en alle andere virussen.  

Deel dit bericht