In beweging blijven tijdens deze lockdown is juist NU belangrijk!

Sinds maandag hebben we weer een nieuwe crisis en zitten we helaas weer in een nog grotere lockdown. De leuke dingen zijn ons helaas nog meer ontnomen en we worden weer gedwongen om meer thuis te blijven. Waarom is het in beweging blijven juist nu toch zo belangrijk. En hoe vaak moet u bewegen om gezond en fit te blijven?

Ik leg u uit wat ervoor nodig is om op gezonde basis te bewegen en wat de gezondheidseffecten voor u zijn op korte, maar natuurlijk ook op de lange termijn.

Positieve effecten met bewegen bereikt u al door 5 dagen per week 30 minuten per dagmatig tot intensief’ te bewegen. Matig tot intensief wil zeggen dat u toch wel lichtjes zweet en uw ademhaling en hartslag lichtjes versnellen. Dit bereikt u al door stevig te wandelen, en als u nog werkt van en naar uw werk te fietsen, wat zwaarder huishoudelijk of tuinier werk te verrichten, etc. Als alternatief kunt u 3 keer per week gedurende 20 minuten echt ‘intensief’ bewegen. Met intensief bedoelen we dat u duidelijk zweet en uw hartslag en ademhaling sterk verhogen. Dit kan bijvoorbeeld door te joggen, te mountainbiken of actief te fitnessen thuis. Onthoud daarbij dat de gezondheidsvoordelen veel groter zijn indien u inderdaad meerdere dagen per week een half uurtje matig tot intensief beweegt dan als u  een keer per week gedurende 2 uur intensief beweegt.

Uw gezondheidseffecten

  1. Voldoende bewegen verlaagt uw slechte (LDL) cholesterol en triglyceriden in uw bloed; twee grote gevaren voor uw hart- en vaatsysteem. Matig intensief bewegen vermindert daardoor aanzienlijk uw risico op hart- en vaatziekten.
  2. Uw weerstand wordt door (intensief )bewegen verhoogd en maakt u minder vatbaar voor infecties. En dat is in deze tijd extra belangrijk.
  3. Intensief bewegen draagt bij aan stevigere botten! Niet enkel calcium zorgt hiervoor. Aangetoond is dat intensief bewegen een hele belangrijke bijdrage levert aan de stevigheid van uw botten.
  4. Door te bewegen verlaagt u uw bloeddruk. Veel mensen hebben een te hoge bloeddruk, dus vorm het matig intensief bewegen vaak een gezonde oplossing.
  5. Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat uw bloedsuikerspiegel veel gemakkelijker onder controle blijft en minder behoefte gaat hebben aan suiker.
  6. Door het langdurig achter elkaar zitten, gaat uw rompstabiliteit achteruit. Dit kan leiden tot rug- en schouderklachten. Kijk of u thuis via een app of online programma spierversterkende oefeningen kunt doen, om uw rompspieren te verstevigen. Het helpt om rugklachten te voorkomen en te verbeteren.
  7. Bewegen bevordert de werking van uw darmen. Het betreft een gewaardeerd effect voor als u regelmatig last heeft van constipatie en veel moet zitten.
  8. Bewegen vermindert uw stress en verhoogt uw concentratie. Belangrijk dus om uw werkdag te doorbreken met beweging tijdens de middagpauze. De stress van de voormiddag valt zo weg en in de namiddag kunt u zich veel beter concentreren, waardoor u veel productiever zult zijn.

 

Blijf gezond voor nu en later!

Deel dit bericht